Bolj kot je trdna odločitev, dlje zdržiš in morda celo uspeš. Brez, da si pripravljen na resno delo in vztrajnost, ne bo šlo. Fud blog je kot ljubezen. Lahko je vroča ali pa pozabljiva in počasi odmre.

Dajmo, akcija!

Ljudje opazujejo, kaj počneva s Sašotom na blogih, spletu, z zgodbo, ki je postala več kot zgolj užitek in hobi. Potem pa vprašanja. “Kje imaš strežnike?”, “Kdo poje vso to hrano?”, “Kako dobiš lajke?”, “Kakšen softver uporabljata?”, “Koliko denarja moram imeti in ali ga bom kdaj dobil nazaj?”…

Hej, ljudje. Prehranskih blogov ni tako malo. Ni finta napisati članka, dveh, desetih. Skrivnost je doseči, da so brani. 

Nihče me nima rad!

Hja, ta občutek se lahko hitro pojavi. Naštudiraš jed, spišeš recept, skuhaš, pofotkaš, narediš prvo objavo in si nanjo ves ponosen. Potem pa šteješ v Google analitiki obiskovalce. 5, 10, 15. Kje je šele 50, 100. Obiskovalci niso samoumevni. Vprašaj se, kje te bodo odkrili? Na Googlu? Hja, morda sčasoma, če bodo tvoji recepti tako specifični, da se bodo zaradi manjšega števila zadetkov znašli na prvi strani zadetkov. Morda.

Facebook?

Na začetku ti bo rit reševal Facebook. Itak, začni objavljati na osebnem profilu in skupinah na Facebooku. Tam je zastonj. Vidijo prijatelji, nekateri kliknejo. Lahko jih pozoveš, da delijo. Nekateri bodo, večini bo dol viselo. Ker so že siti vse te hrane na internetu. Realnost. Vsi jemo, a prav vsi se res ne želijo ubadati s chefi, Tasty videji in kar pripravi se, da bo kakšen FB frend kliknil Unfriend, ker je sit vse tvoje hrane. Jaz sem jih izgubil nekaj sto, predvsem moških. In dobil nekaj tisoč novih skozi čas. Sčasoma ali kar takoj boš odprl tudi Facebook stran in začel bolj ali manj uspešno delo social media managerja. Ker moraš to postati sam. Drugi ti ne bodo reševali kože oziroma ti lahko predvsem pomagajo. Razumeti moraš najprej sam. In tukaj ni bližnjic, žal. 

Facebook in evri?

Tako je, dragi moji. Če želiš res veliko lajkov in dosega prej kot v sto letih, se loti varčevanja. Facebook ni Karitas, obožuje denar. SKETA.si ima kar nekaj “lajkov” na Facebooku. Do njih smo prišli z denarjem. Kako? Oglaševali smo stran na Facebooku in ciljali na tiste ljudi, ki jih zanima hrana, recepti. Zakaj te? Ker smo želeli, da jih vsaj približno zanima tisto, kar je objavljeno. Da je primeren doseg objav. Zuckerberg je z našim denarjem plačal polovico svojega VW Golfa, mi pa imamo okoli 80-90 tisoč lajkov z vsemi stranmi, ki jih upravljamo.

Facebook je pomemben ker ti bo na začetku prinesel veliko večino obiska na blogu. Sčasoma se bo povečal delež obiskov preko iskalnih zadetkov na Googlu ter tudi neposreden obisk, če imaš prepoznavno blagovno znamko in deluješ dalj časa, ampak kljub temu bo Facebook ostal pomemben kanal. Tudi zaradi stika z ljudmi, ki te spremljajo. Žal, no mani, no fun. Če verjameš vase, v svoj blog, prodaj avto in investiraj vanj, vase. Tvegano? Vsekakor. Morda denarja ne dobiš nikoli več nazaj.

Koliko dela me čaka?

Urca na dan. Povprečno. Hej, če je tvoj plan objaviti 1 recept na mesec, se raje odpovej svojim sanjam. Lahko sicer poskusiš, a resnici na ljubo brez veliko vloženega dela ni uspeha. Vsebina mora biti pogosta, redno objavljana, avtorska v čim večji meri. To še posebej velja za fotke. Naj bodo tvoje in poskusi se ves čas učiti, da postanejo vse boljše. Hrana nas mora prepričati skozi fotko, video. To je vse, kar imamo. Ni vonja, okusa na blogu. Je fotka. In recept, ki naj bo spisan dovolj natančno in pregledno, da človek ne potrebuje vsaj magisterija za njegovo dojemanje. Niso to navodila za izdelavo jumbo jeta. Torej sestavine, postopek in nekaj stavkov o jedi ali pametnih nasvetov.

Kaj vse moram znati?

Veliko več, kot znaš ta hip. Bom govoril zase. Ko sem začel, nisem znal kuhati. Sedaj recimo da znam v tej meri, da lahko ustvarjam fud blog in znam tudi kaj dobrega skuhati. Tudi zato sem zvest sam sebi, željam in zmožnostim ter z bratom ustvarjam enostavne jedi. Komplicirane prepuščam chefom. Oni so profiji. Mi smo amaterji. Ampak ljudje spremljajo ene in druge, zato moramo znati sobivati v ekosistemu. Torej kuhanje. Potem fotkanje. Sledi zajem in montaža videa. Morda tudi kanček IT-ja, da ravno za vsak plugin ne plačuješ programerja. Zelo pomembno postane poznavanje marketinga in zakonitosti Facebooka, Googla, medijev.

Še beseda o spletni strani. Na začetku jo narediš sam, tako kot sva jo midva s Sašotom. Itak, izbereš domeno, naložiš wordpress, izbereš zastonj temo in jo čez nekaj mesecev, po prvih izkušnjah, zamenjaš s plačljivo temo, ki deluje bolje. In še danes so PRESNO.si ter SKETA.si praktično v celoti rezultat najinega dela. Pa nisva programerja. On je dizajner, jaz oglaševalec in piarovec. Vseeno se da. In funkcionira, kajne? Jasno pa je, da v nekem trenutku želiš imeti še boljšo spletno stran. Ker se začneš primerjati z največjimi. Tedaj se pripravi na investicijo. Pri nama je jasno. Stala bo 5.000 – 10.000 evrov in še vedno bova marsikaj naredila sama. Žal strokovnjaki ne delajo poceni. Vsaj tisti dobri ne. By the way. Spletna stran in Facebook prisotnost sta le del pojavnosti. Ne pozabi še YouTube, Instagrama, kakšnih kuharskih knjig, sodelovanj z revijami in še in še…

Denar

V nekem trenutku boš ugotovil, da si v blog zmetal nekaj tisoč ali deset tisoč evrov in tisoče ur dela. In kaj imaš od tega poleg “slave”, da si eden izmed stotih fud blogerjev? Potrebuješ nov fotič, nov prenosnik, boljši hosting za spletno stran, cel kup krožnikov, morda studio, luči, pisarno, kjer se lahko usedeš z ljudmi. Morda si želiš kakšnega izobraževanja ali pa vsaj kuhinjskih pripomočkov, da lažje ustvarjaš. Na vrata trkajo računovodja, odvetnik, IT guru, prispevki za sp ali doo in še kdo. Vse to stane. Zato se začneš igrati z idejo, kako denar zaslužiti. Brez želje, da si milijonar. Za začetek, da povrneš investicijo in ustvariš toliko, da lahko plačuješ stroške iz zaslužka, ne pa več prihrankov.

E, tu pa pridemo v novo vesolje, kjer moraš svoj ego pozabiti in se postaviti v kožo ljudi, ki bi plačali oglaševanje. Pri njih učinkuje Excel. In za začetek so vajeni velikih igralcev. Zakaj bi se ukvarjali z blogom, ki ima 1/100 dosega 24ur.com? Torej, zakaj? Kakšna je tvoja dodana vrednost? Opravi domačo nalogo. Naštudiraj njihov posel, preveri odločevalce v podjetjih, agencijah. Spremljaj njihove javne objave, uporabi Google, Linkedin, Twitter, Facebook. Kdo so skupni frendi, ali imajo kakšne hobije, s kom sodelujejo, kje že sedaj oglašujejo. Poskusi razumeti njihove izzive.

Pridobi cenike drugih medijev, sedi na kavicah z ljudmi iz agencij, medijev. Bodi kul, samozavesten, a se zavedaj, da nisi car ker odloča tisti z denarjem. Prvi posel bo najtežji, nato se začne odpirati, ker ti drugi zaupajo na podlagi referenc. Denar seveda lahko ustvariš na ogromno načinov, začni s tem, da imaš tako obiskane bloge, da lahko na njih umestiš oglaševanje. Seveda nekaj deset klikov na dan ne prinese evrov. Za resen zaslužek računaj na vsaj pol milijona do dva milijona ogledov bloga na leto. Pa še potem se bo treba naučiti marsičesa, kar zaznamuje industrijo oglaševanja. Predolgo in preveč za takšen blog post. Morda kdaj, na kakšnem strokovnem predavanju. Morda, če bo čas.

Vizija

Vprašaj se, kje se vidiš čez 5 let? Razmišljaj o tem in si začrtaj svojo razvojno pot. Bo blog mikro hobi z nekaj sto evri prihodka na leto? Bo postal posel in služba? Te bo izstrelil v medije? Ali pa ti bo proces vzpostavitve uspešnega bloga prinesel toliko novih poznanstev in znanj, da boš redno deležen ponudb za službo? Hja, tudi to pride. Ne skrivam, da na leto zavrnem nekaj ponudb. Zakaj? Očitno so vsebinsko in finančno prenizke in očitno verjamem v svoj posel tako zelo, da me je težko “kupiti”. Poleg tega sem zadovoljen s svojo sedanjo redno službo. Ne skrivam pa ambicij, da imam sčasoma svoje zelo uspešno podjetje ali pa sprejmem ponudbo za primeren vodstven položaj v podjetju, zgodbi, ki je še bolj seksi od sedanje. Sem na trgu. Vedno. Če drugače ne pa z blogom 🙂 Skratka, odloči se ali bo blog tvoja osnovna dejavnost ali zgolj hobi. Odloči se. Ker od tega je odvisno veliko. Tukaj ni romantike. Fokus in vztrajnost.

Če je kuhinja romantika je posel seks. Akcija. In ko dosežeš orgazem, zmago v eni bitki, že iščeš naslednjo.

Si prepričan(a)?

To tukaj je morda petina vsega, kar se ti dogaja, če nekoč postaneš dovolj znan in uspešen, da ustvarjaš prihodek in dobiček s svojim hobijem. To postane posel, ki zahteva veliko energije, kratke noči, ogromno znanj, volje za učenje, socialnih veščin in kar pozabi na skrivanje. Bolj kot si uspešen, več ljudi te (pre)pozna. Vedno to ni kul. So dnevi, ko bi se skril. Pa se ne moreš.

Drzni si

Moj namig je, da poskusi. Lekcija bo odlična. V vsakem primeru boš “jutri” bogatejši za nove izkušnje.