Kmetje in slavčki s kuhalnico
Kaj bi domov poročali Marsovci, ki bi slučajno pristali v Sloveniji? Galaktično resnico “Vi dont nid help vi nid tajm”? Morda pa bi raje pisali o urnebesu kmetov, kuharjev in ljubiteljev filma Moje pesmi, moje sanje.
[Tweet “Kmetje in slavčki s kuhalnico na TV. √Sketa.si”]
“Giv mi polis ekedemi!”
Pogled na naše televizijske zaslone je že vrsto let izjemno zabaven. Gledalci v Sloveniji očitno resnično ljubimo resničnostne oddaje. V njih prepevajo, plešejo, vrtijo kuhalnice, sekire, kmetujejo, občujejo, kadijo, urinirajo, poljubljajo krave, spijo, pijejo, jedo, se obrekujejo, švohno masirajo pod odejo in lovijo Guinnesov (Ginesou) rekord v spuščanju solzic.
Vodilne televizijske hiše resničnostne oddaje zavzeto producirajo in izrazit je moj vtis, da je zabavni televizijski program postal mešanica ameriških serij, Policijske akademije ter resničnostnih oddaj, kot so Mostovi Hidak in reinkarnacij oddaje Popstars.
“Vi hev all di tajm on der vord”
Zmotno bi bilo meniti, da so resničnostne oddaje resnična novost. Dejansko so stare toliko kot sam medij. Gledalce so že od samega začetka voajersko zanimali odzivi “navadnih” ljudi, postavljenih v različne situacije. Ena izmed prvih tovrstnih oddaj je bila Skrita kamera. Smešne dogodivščine ljudi, ki so pred kamero delovali kot tepci. Prvič leta 1948. Skoraj hkrati so odkrivali tudi prve talentirane posameznike.
Resničnosti šovi so izrazit razcvet doživeli v zadnjih 15 letih. Big Brother in Survivor sta dober primer. Sprožila sta val navdušenja in v ZDA rušila ratinge gledanost. Potem se je začelo. Pojavil se je kup producentov z licenčnimi formati, še največ jih prihaja iz Velike Britanije, močan je tudi nizozemski producent Endemol. Televizijske hiše so pograbile priložnost. Šov je osvojil svet, mesto in vas.
“Maj tivi remout hes meni batons”
Pri nas je nabor resničnostnih oddaj mešanica najbolj uveljavljenih globalnih formatov, znamo pa tudi razviti lastne. S koncem tega poletja lahko na POP TV ponovno občudujemo doma razvit format oddaje Gostilna išče šefa. Planet TV pa je zadnji dan avgusta začel predvajati zanimivo oddajo Kmetija: Nov začetek, ki je ustvarjena po mednarodno uveljavljeni švedski licenci, prodani že v več kot 40 držav. Toliko za začetek jeseni, “kikstart” bi lahko rekli.
“Aj vona dens vit sambadi!”
Za osvežitev spomina nekaj iz top lige mednarodnih licenčnih šovov: Idol/Superstar, Star Academy, X-Factor, The Voice, Popstars, Big Brother, Talenti, Top Model, MasterChef, The Apprentice, Hell’s Kitchen, Ples z zvezdami (Dancing with the Stars), Kdo želi biti Milijonar, Najšibkejši člen (Weakest link) in še mnogi drugi.
Resničnostna renesansa je vplivala na programsko politko televizij. Morda je eden bolj znanih primerov MTV, nekdaj “glasbena” televizija, ki je vrtela skoraj samo glasbo in z njo povezane vsebine. MTV je postal drugačen in veliko programskega prostora namenil resničnostnim oddajam. Takšnih primerov je bilo še več, vse večji delež programskega časa pa so resničnostnim oddajam namenile tudi ostale televizije. Slovenija ni nikakršna izjema.
“Šou mi mani, keššš!”
Resničnosti šovi imajo prikupno prednost. Mednarodno preizkušeni licenčni format lahko lokalne akterje čez noč povzdigne v instant zvezde. Kar pomislite na vse mogoče kuharje, kmete in slavčke. Ogromno jih je bilo, le redkim pa je uspelo slavo obdržati dalj časa in jo tudi monetizirati. Konec koncev gre pogosto za ego boosting in biznis.
Resničnostne oddaje so lahko zmaga za vse. Producentom nudijo možnosti prepletanja z digitalnimi mediji, portali, trženje nelinearnih vsebin, prihodke iz SMS glasovanj, merchandising, product placement ter dobre promocijske možnosti in ob vsem še veliko programskih ur in možnost relativno visokih ratingov ob znosni programski investiciji.
“Aj nid laav. Ouuu je!”
Resničnostne oddaje so lahko tudi izrazito provokativne na način, ki si ga “resnični” sodelujoči lahko dovolijo, klasični TV formati oddaj pa le težko, saj jih gledalci dojemamo kot skrbno načrtovane, scenaristično obdelane in prezentirane s strani profesionalnih voditeljev in igralcev. Da bo bolj plastično: Micka lahko v resničnostnem šovu sredi polja brez problema zakriči “Rada bi se dala dol, takoj, v hlevu!” Njen ljubezenski poziv bo hitro postal viralna zgodba družbenih omrežij. Si predstavljate, da bi kaj takšnega pred kamero nežno vzdihnila voditeljica izbora pesmi Evrovizije? Raje ne.
“Tru or nat tru?”
Resničnostni šovi naj bi prikazovali resnične dogodke in reakcije sodelujočih na različne izzive. Morda bi verjeli, ampak ali se nikoli ne vprašate, koliko resnične iskrenosti je predstavljeno v večerni oddaji z izseki dogodkov celega dne? Kaj je spontano in kaj ne, kaj igrano in kaj ni? Težko je uganiti. Morda pa vam uspe prav nocoj v vašem najljubšem šovu. Pa ne pozabite pomežikniti kameri!