Korenček in palica
Vsi poznamo večne nergače, ki le stežka izdavijo pohvalo. Zakaj tako težko prepoznamo in priznamo dobro?
Moji znanci vedo, da znam kritizirati in izpostaviti pomanjkljivosti. Resnici na ljubo opazim skoraj vse, a sem se skozi leta naučil, da večino nedolžnih napak ignoriram. Konec koncev ljudje nismo roboti in tudi sam še zdaleč nisem popoln. Ne mine dan, da ne bi zakrivil kakšne kolosalne nerodnosti.
Vseeno menim, da je kritika potrebna in koristna, kadar je konstruktivna, teži k izboljšavam in ni sama sebi namen. Dober primer nepotrebne in zmotno usmerjene kritike je situacija v času kosila. Strežno osebje je tedaj 200% zasedeno in se tega samo zelo dobro zaveda. Trudi se po svojih najboljših močeh. Tako pač je.
Večni nergač bo ob tej priliki najbližjemu natakarju zasikal “Danes ste pa zelo počasni, čakam že 5 minut.” S tem bo natakarju razkrita izjemno “pomembna” informacija, ki je verjetno sploh še ni zaznal: da je lokal poln, da gostje čakajo in da ima polne roke dela. Res, izjemna dodana vrednost, Mr. Nergač. Ne pogovarjaš se z idiotom, razen kadar se zazreš v ogledalo.
Mr. Smart Nergač bo natakarju dejal kaj spodbudnega, mu vseeno pustil nekaj napitnine in se v miru odločil, če želi v takšen lokal še vedno zahajati. Svoje nezadovoljstvo bo izrazil šefu gostilne, po možnosti v pisni obliki. Šef je tisti, ki je odgovoren za delo podrejenih. On je tisti, ki zaposluje in odpušča. On lahko celo kaj spremeni. Natakar težko.
Povratna informacija je koristna in v ta paket sodita tako kritika kot pohvala. Ne razumem ljudi, ki samo hvalijo ali zgolj kritizirajo. Svet ni idealen in v vsakdanjem življenju najdemo dovolj razlogov za eno in drugo. Pohvala brez kritike nima dodane vrednosti.
Poskusimo razumeti pomen kritike in pohvale kot pripomočkov, ki ljudi motivirata za spremembe. Prisotnost obojega podpira jasnost dojemanja nagrade in kazni. Če ste med tistimi, ki predvsem nergate, se zamislite, kaj počnete. Obstaja verjetnost, da vas ljudje v resnici nimajo radi in vas zgolj prenašajo…ker pač morajo, ne zato, ker se ob vas počutijo dobro. Žalostno, kajne?
Priznam, da sem v določenem obdobju svojega življenja spadal med takšne ljudi. Povsod sem videl pomanjkljivosti in izražal kritike. Večina jih je bila nepotrebnih, niso bile konstruktivne in v sebi niso nosile dodane vrednosti za nikogar, še najmanj zame. V resnici nisem bil srečen.
Sčasoma sem poskusil vpeljati spremembe. Najprej sem prepoznal lastne dosežke in se zanje “pohvalil”. Lahko se smejite, ampak menim, da so mnogi do sebe preveč kritični. Kakor koli, sčasoma sem se navadil na pohvale in jih namenil še komu. Postale so del komunikacije in se pridružile še vedno prisotni kritiki.
Danes se držim načela, da odločno kritiziram pomanjkljivosti in skušam ostati dostojen in konstruktiven. Kritika služi izboljšavam. Ko zaznam presežek, pohvalim. Ker je prisotno oboje ljudje vedo, da ima pohvala ali kritika svojo težo.
Morda si za začetek tedna v misli zapišete novo nalogo. Vsak dan boste našli vsaj 3 reči, ki bodo vredne pohvale. Lahko so majhne. Pohvalo boste izrazili, naglas in tistemu, ki je zaslužen. Zvečer pomislite, kako ste se počutili in vajo ponovite naslednji dan. Enostavno, nič težkega.