Med tem, ko v ZDA mnogi kulinarični blogerji služijo milijone, se v Sloveniji večina s tem ukvarja zastonj. Majhen trg, majhni vložki, skromne ambicije?

Definirajmo slovenskega kulinaričnega blogerja. Rad kuha. Rad fotografira. Obožuje prikupne fotografije hrane iz revij. Nekaj krat na mesec objavi recept, se res potrudi, ustvari pravo malo umetnino in je nanjo ponosen. Pogled na statistike pa razkrije, da je ves trud privedel do nekaj deset »lajkov« na Facebook strani, ki ima morda par tisoč oboževalcev.

Naš kulinarični bloger ali blogerka se prej ali slej sooči z realnostjo. Njegov hobi sam po sebi ne prinaša dobička. Sestavine za hrano, poplava pripomočkov za lepši stajling hrane, morda boljši fotoaparat, pribor, vse to stane. Denarja pa ni.

Skromen obisk pomeni, da ni pravega prihodka iz oglasov, ki jih servirata recimo Google in Iprom. Premalo obiska, premalo klikov. Zneski so temu primerni. Za kakšno kavo in sendvič, morda še za podaljšanje zakupa domene in gostovanja spletne strani.

Menim, da je ta opis pomanjkljiv, a v samem bistvu odseva srž problema: kulinarično blogerstvo v Sloveniji je finančno dokaj nedostojno.

Kako torej zaslužiti?

Pot do zaslužka ni ena, ni enotna in morda je pri nas še najboljši napotek ta, da se služi povsod po malo. Mikroplačila za prikazane oglase in klike nanje. Mikroplačila za občasne delavnice kuhanja. Mikroplačila za »oglaševanje«, največkrat tako, da ti blagovne znamke pošljejo vrečko svojih izdelkov v vrednosti nekaj deset evrov. Seveda blagovne znamke potihoma pričakujejo, da boš te izdelke z velikim navdušenjem pofotkal, preizkusil, vključil v svoje izdelke in se ponosno trkal po prsih, ker »so me opazili«.

Še vedno nimam za sok

Hja, od zastonj izdelkov se sicer lahko naješ, kakšen piarovec bo navdušen ker bo tvoje ime lahko vnesel v Excelovo tabelo in se z njo pohvalil pred šefom. V resnici pa to ne plača položnic.

Lahko delim le svoj pogled. Zakaj svoj? Ker ga poznam, živim, investiram, delam in tvegam vloženo. Je moj in specifičen moji situaciji. To ne pomeni, da je univerzalno učinkovit.

Postani znan

Investiraj v doseg na Facebooku. Vzpostavi petmestno število »oboževalcev«, ki jih dejansko zanimajo tvoje jedi. Pripravi denar. Zastonj, brez oglaševanja, do teh številk ne moreš priti dovolj hitro. Če verjameš v svoj hobi, potem lahko zanj poskusiš zagotoviti sredstva. Tudi drugi hobiji, recimo smučarija, niso zastonj.

Redno objavljaj

Objave enkrat na teden? Premalo. Bodi bolj aktiven. Več receptov, več mnenj, več vsebin, več klikov, več lajkov. Lepota hrane je v pestrosti. Objavljaj več. Razmisli o boljših fotkah, morda kratkem videu. Spremljaj statistike na Facebooku. Poskusi jih razumeti.

Bodi komunikativen

Pogovarjaj se z oboževalci, svetuj jim, ko te kaj vprašajo. Bodi odziven. Objava recepta z lepimi fotkami je šele začetek zgodbe. Recept mora zaživeti svoje življenje med tistimi, ki jim je namenjen. Ko se pojavijo vprašanja veš, da je z zaslona prešel na mize ljudi. Takrat si čestitaj. Pravkar se ti je zgodila pomembna prelomna točka. Dobil(a) si »ambasadorje«.

Imej rad ljudi, bodi odprt(a)

Tvoji ambasadorji so ljudje, ki uporabljajo tvoje recepte. Če želiš, da te priporočajo, moraš biti transparenten. Pokaži svoj obraz, povej svojo zgodbo, ime. Ne skrivaj se. Hrana je nekaj osebnega in vsi veliki chefi ter kulinarične zgodbe imajo obraze. Jamie ni robot. Kuha. Pa še kaj drugega tudi počne. Ljudi zanimajo obrazi. Pa tudi recepti, ki so del njihove zgodbe.

Poveži se z mediji

Slovenski mediji bodo tvoje recepte objavljali zastonj. Po mailu pričakuj pozive novinarjev, ki morajo nekako brezplačno napolniti svoje medije z vsebinami. Ponudijo ti objavo recepta ter navedbo vira. Na začetku si, sprejmi ponudbo. Če je ne boš, jo bo nekdo drug. Prišel bo dan, ko si boš lahko dovolil reči »ne« ali postaviti ceno. Lahko boš izbiral. Ampak šele, ko boš dovolj popularen in znan.

Bodi več kot kuhar

Hej, saj znaš kuhati! Lepo, a ni dovolj. Razkrij več o sebi, komentiraj, bodi človek tudi v svojem hobiju. S čustvi, mnenji, dosežki, ki sežejo izven kuhinje. S tem raste tvoj doseg, prepoznavnost in cena.

Postavi si ceno

Prišel bo dan, ko boš imel nekaj deset tisoč motiviranih oboževalcev na Facebooku. Ko bo tvojo stran vsak dan kliknilo štirimestno število obiskovalcev. Ko bo zate morda vedela blagajničarka v trgovini. Ko bodo za tvoj hobi vedeli skoraj vsi v podjetju, kjer delaš. Denar ustvariš s prepoznavnostjo. Tedaj lažje napolniš delavnice, lažje prodaš kuharsko knjigo, lažje izbiraš gostovanja v medijih in prej ali slej lahko podjetjem ponudiš svoje ime, obraz in portal ter skupaj z njimi iščeš možnosti sodelovanja, oglaševanja. Ne pričakuj milijonov, ampak z vztrajnostjo bo prišel dan, ko bo tvoj hobi začel pokrivati začetno investicijo, obenem pa ti bo omogočal tekoča vlaganja v vsebine, dizajn, oglaševanje, pridobivanje novih znanj.

Ne dovoli egu, da te zavede

Še vedno si majhen. Še vedno ne bo nihče potočil solzice, če jutri ugasneš vse. Še vedno je dovolj drugih, ki te bodo nadomestili. Ostani v stiku z realnostjo, postavi si dolgoročne cilje in odkrivaj poti, kako do njih. Bodi prijazen z ljudmi, pomagaj kolegom blogerjem, širi družabno omrežje. Še vedno lahko narediš kaj brezplačno, za dobro karmo. Pridobivaj nova znanja, ne zgolj kuharska. Tudi fotografska, takšna o stiliranju jedi, spletu, oglaševanju, odnosih z javnostmi itd. Kulinarika je posel in dobra jed je zgolj temelj. Hiša je več kot temelj.

Toliko pametovanja, kaj pa SKETA.si?

SKETA.si je postal približno samozadosten portal, ki pa bo še dolgo pokrival začetno denarno investicijo, da bo na pozitivni ničli. A vseeno ima temelje, s katerimi si bo lahko privoščil postati še bolj znan, razširjen in zanimiv za mnoge. Pot ni bila enostavna. Je pa možna. Še zdaleč pa bitke ni konec. Bije se prav vsaki dan. S kuhalnico in brez nje. V svoji poti uporabljam praktično vse, kar sem navedel v tem članku. Seveda pa vsak dan odkrivam nove priložnosti.