Vaši otroci ne bodo poznali volana
Bodo vaši otroci in vnuki še vozili avtomobile? Ni nujno. Avtomobili brez voznikov niso znanstvena fantastika. Kako bodo spremenili naša življenja, kakšne poslovne priložnosti odpirajo in koga bodo prizadeli? Kje se je začelo? Je pilot v letalu?
Avtomatizacija na sto let podlage
Avtopiloti niso nič novega. V letalih so prisotni že 100 let, ladje jih poznajo že skoraj 70 let, avtomobili pa se točki samostojnosti bližajo postopno. So zelo demokratnično prevozno sredstvo, ki je na voljo skoraj vsem in vstopni prag med voznike ni zahteven. Skoraj vsakdo uspešno opravi vozniški izpit. Pilotov letal in kapitanov ladij je bistveno manj, proces usposabljanja pa občutno zahtevnejši. Postopnost pri uvajanju avtomatizacije avtomobilov je zaradi njihove vpetosti v vse pore družbe logična.
V svetu cestnih vozil se avtomatizacija odvija že dolga desetletja. Prvi koraki so bili prihod samodejnih menjalnikov in regulatorjev hitrosti vožnje, v sedanjih časih pa poznamo še vrsto elektronskih pomagal, ki krepko razbremenijo voznika in pozitivno vplivajo na prometno varnost. Samodejno parkiranje, aktivni tempomat, nadzor utrujenosti voznika, prepoznava prometne signalizacije, ABS, ESP in še marsikaj. Seveda pa čakamo na veliki korak, umik šoferja izza volana.
Kdo nam trobi za volanom?
Google in Uber vlagata v vozila brez voznikov. Tudi Apple naj bi načrtoval podobne podvige, s samodejno vožnjo pa se seveda ukvarjajo tudi avtomobilski proizvajalci. Narejenega je že precej, ogromno še čaka na izvedbo. Niso odločilni le samostojni avtomobili, zelo pomembne bodo tudi spremembe cestne infrastrukture, temeljita prenova zakonodaje, najtežje pa bodo spremembe miselnosti udeležencev v prometu. Danes vedno pomislimo na osebo za volanom. Kaj pa če te ni? Na koga bomo jezni, kdo bo »kriv« in kdo je tisti, ki pritiska na avtomobilsko hupo?
Zakaj bi imeli svoj avtomobil?
Kot družba se bomo naučili, da lastništvo avtomobila ni nujno potrebno. Avtomobil bomo lahko najeli, naročili, pripeljal se bo do nas, nas peljal na cilj in se nato odpravil dalje. Če bomo želeli, ga bomo lahko tudi sami vozili ali pa mu prepustili volan. Odpadejo skrbi glede parkirišč, rednih servisov, zavarovanja in tudi odgovornosti za volanom. To res ne bo zastonj, a mnogim se bo splačalo. Koliko ur na dan pa je vaš avtomobil sploh v pogonu? Po vsej verjetnosti je 23 ur dnevno parkiran.